Pylret baby 10 måneder

28. januar 2024

Alder:
10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen

Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her kommer endnu et.

Vores dreng er snart 10 måneder, og det går overordnet rigtig godt med ham.

Søvnen er meget forbedret, og det er vi meget lettede over. Han er stadig enormt nysgerrig og konstant på opdagelse. Har svært ved at sidde stille ret lang tid ad gangen, men elsker at sidde på arm og er stadig meget, meget tryghedssøgende. Har lige fået to tænder i undermunden, den seneste er netop brudt igennem. Har lært at vinke, sige som en elefant, når man spørger “hvad siger elefanten?” eller peger på et billede af en elefant. Rækker ud efter alt og kan stå uden støtte ca. 10 sekunder. Hans pludren har også udviklet sig meget, og der er begyndt at snige sig nogle halslyde ind (altså lyde, der ligger bagtil i svælget). Har spist rimelig godt indtil for et par dage siden (meget småtspisende for tiden), bliver ammet 3 gange i døgnet (inden middagslur, ved aftenputning og sen aften/tidlig nat), men tænker at fjerne amningen inden middagslur snart.

Her kommer problemet: Vi er lige nu på barselsrejse, og vores søn klarede den lange flytur over al ...

Annonce

... forventning! Pludselig ifm. tandfrembrud begyndte han at blive enormt pylret, men nu er tanden brudt igennem for nogle dage siden, og det har ikke hjulpet på humøret. Han sover godt om natten, vågner en gang om natten, og så igen om morgenen, hvor han ligger og pludrer for sig selv, smiler, når vi tager ham op, men idet vi sætter ham fra os, begynder han at græde og klynke, og så er humøret faktisk ret skidt det meste af dagen.

De seneste dage er han blevet meget morglad, og bliver ked af det, når jeg giver ham fra mig til far. Klamrer sig til mig og sutter på/bider i mine arme og slikker på mit ansigt (hvad går det ud på?)… Er også mere brystsøgende, synes jeg - vender sig mod mit bryst og åbner munden, som om han gerne vil ammes. Bliver meget ked af det, når vi putter ham til lure - det plejer han ellers ikke - og hans vågentid er meget kortere end normalt. Vi synes, det er lidt svært, for vi kan ikke helt afkode, hvad det går ud på. Vil så gerne forstå, hvor skoen trykker. Er det, fordi vi ikke er hjemme, pga. nyligt tandfrembrud, udvikling/tigerspring eller noget helt fjerde? Har du et bud?

Glæder os til at høre fra dig!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor