Brev:
Pylret baby 10 måneder
28. januar 2024
Alder:
10 mdr.
Pylret baby 10 måneder
Kære Helen
Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her kommer endnu et.
Vores dreng er snart 10 måneder, og det går overordnet rigtig godt med ham.
Søvnen er meget forbedret, og det er vi meget lettede over. Han er stadig enormt nysgerrig og konstant på opdagelse. Har svært ved at sidde stille ret lang tid ad gangen, men elsker at sidde på arm og er stadig meget, meget tryghedssøgende. Har lige fået to tænder i undermunden, den seneste er netop brudt igennem. Har lært at vinke, sige som en elefant, når man spørger “hvad siger elefanten?” eller peger på et billede af en elefant. Rækker ud efter alt og kan stå uden støtte ca. 10 sekunder. Hans pludren har også udviklet sig meget, og der er begyndt at snige sig nogle halslyde ind (altså lyde, der ligger bagtil i svælget). Har spist rimelig godt indtil for et par dage siden (meget småtspisende for tiden), bliver ammet 3 gange i døgnet (inden middagslur, ved aftenputning og sen aften/tidlig nat), men tænker at fjerne amningen inden middagslur snart.
Her kommer problemet: Vi er lige nu på barselsrejse, og vores søn klarede den lange flytur over al forventning! Pludselig ifm. tandfrembrud begyndte han at blive enormt pylret, men nu er tanden brudt igennem for nogle dage siden, og det har ikke hjulpet på humøret. Han sover godt om natten, vågner en gang om natten, og så igen om morgenen, hvor han ligger og pludrer for sig selv, smiler, når vi tager ham op, men idet vi sætter ham fra os, begynder han at græde og klynke, og så er humøret faktisk ret skidt det meste af dagen.
De seneste dage er han blevet meget morglad, og bliver ked af det, når jeg giver ham fra mig til far. Klamrer sig til mig og sutter på/bider i mine arme og slikker på mit ansigt (hvad går det ud på?)… Er også mere brystsøgende, synes jeg - vender sig mod mit bryst og åbner munden, som om han gerne vil ammes. Bliver meget ked af det, når vi putter ham til lure - det plejer han ellers ikke - og hans vågentid er meget kortere end normalt. Vi synes, det er lidt svært, for vi kan ikke helt afkode, hvad det går ud på. Vil så gerne forstå, hvor skoen trykker. Er det, fordi vi ikke er hjemme, pga. nyligt tandfrembrud, udvikling/tigerspring eller noget helt fjerde? Har du et bud?
Glæder os til at høre fra dig!